Dieta roślinna dla ochrony oceanu!
Żywności gigant Nestle ogłosił wydanie tuńczyka produkowanego z roślin o nazwie "Vuna". Roślinne mleko i mięso zwabiły już wielu konsumentów na "zieloną stronę", uaktualniło to poszukiwania alternatyw dla tradycyjnych dań rybnych.
Początkowo marka Vuna zostanie wprowadzona w Szwajcarii, a następnie pojawi się na innych rynkach. Składa się tylko z sześciu składników: wody, białka grochu, glutenu pszennego, oleju rzepakowego, soli i naturalnych aromatów.
Roślinna alternatywa tuńczyka może być stosowana w wielu potrawach, takich jak sałatki, kanapki i pizza. Vuna jest bogata w pożywne białko grochu (jedno z najczystszych źródeł białka roślinnego) i zawiera wszystkie niezbędne aminokwasy. Produkt nie zawiera sztucznych barwników ani konserwantów.
Ekologiczne problemy środowiska morskiego
Ryby w sieciach
Dlaczego w ogóle istnieje moda na alternatywy dla owoców morza? Przede wszystkim chodzi o ekologię. Ludzie są zaniepokojeni problemami związanymi z połowami ryb i niszczeniem różnorodności biologicznej.
Ryby są popularnym i pożywnym produktem, stanowiącym 17% wszystkich białek zwierzęcych spożywanych na świecie. Z powodu tego popytu 90% światowych zasobów ryb morskich ma zostać uszczuplonych. Jeśli nie powstrzymamy niszczenia tego zasobu, dojdzie do globalnej katastrofy.
Ochrona oceanów i zagrożonych gatunków jest tak prosta, jak zmiana naszej diety. "Zmniejszenie spożycia mięsa i ryb zmniejszy emisję gazów cieplarnianych, ograniczy wylesianie i zachowa zasoby wodne" - wyjaśniają naukowcy z uniwersytetów w Oksfordzie, Harvardzie i Adelajdzie w badaniu krajowych wytycznych żywieniowych.
Między innymi ocean jest stabilnym źródłem dochodu. Ryby pozostają jednym z najlepiej sprzedających się produktów spożywczych na świecie. Oznacza to, że roślinna alternatywa dla takiego produktu ma również wysoki potencjał zysku dla dużych korporacji.
Klimat zależy od tego, co znajduje się na naszym talerzu
Według sieci supermarketów Waitrose, jedna trzecia Brytyjczyków ograniczyła lub całkowicie zaprzestała kupowania mięsa. Konsumenci we Francji, Niemczech, Hiszpanii i Szwecji również ograniczają spożycie mięsa w związku ze zmianą postaw, a Euromonitor przewiduje, że globalna sprzedaż substytutów mięsa wzrośnie o 22% do 2023 roku.
Ciasto roślinne: kto zje najlepszy kawałek?
Rynek roślinnych owoców morza rozwija się szybko w całym zachodnim świecie. Na początku tego roku Forbes i BBC ogłosiły je "następnym wielkim wegańskim trendem mięsnym". Wegańska marka owoców morza Modern Meat odnotowała wzrost sprzedaży podczas pandemii, podczas gdy marki takie jak Sophie's Kitchen i szwedzki startup Hooked ogłosiły ambitne plany zakłócenia tradycyjnego przemysłu owoców morza.
Impossible foods ogłosiło również swoje ambicje na rynku "ryb na bazie roślin". Startup z roślinnych owoców morza firmy Kuleana wchodzi na 159 miliardów dolarów rynku owoców morza w USA, według Allied Market Research . Pierwszym produktem firmy jest surowy tuńczyk, który jest pierwszym krokiem firmy w kierunku "stworzenia nowej generacji owoców morza przy użyciu roślin i biotechnologii".
Na szczycie listy roślinnych produktów z owoców morza znalazła się marka Mind Blown's coconut shrimp. Marka została uznana za najbardziej "wybuchowy" produkt roku 2020 w konkursie Spirit of Innovation Prepared Foods Awards. Produkt został opracowany przez firmę kobiecą z dużym doświadczeniem w branży owoców morza. Wszystkie ich produkty są wegańskie i nie zawierają glutenu, soi ani konserwantów.